מבזק מס מספר 324 - 

ביטוח לאומי  5.11.2009

מבוטחים בעלי הכנסות מעורבות-שינויים מינואר 2008 - 5.11.2009

בעקבות פניות חוזרות ונשנות אלינו בשאלת חיוב מבוטחים בעלי הכנסות מעורבות בדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: דמי ביטוח) רצ"ב להלן הבהרותינו:

  • בחוק ההסדרים לשנת 2008 (תיקון 103 לחוק הביטוח הלאומי), הוגדר מושג חדש החל מינואר 2008- "הכנסה אחרת". הכנסה זו מוגדרת כהכנסה לפי סעיף 2 לפקודת מס הכנסה, שאינה הכנסת עבודה ואינה הכנסת "עובד עצמאי" (להלן: "הכנסה פסיבית").
  • במסגרת ההגדרה נכללת כל הכנסה פסיבית שאינה פטורה מתשלום דמי ביטוח, כגון דמי שכירות מעסקים, תמלוגים, שכר דירקטורים,הכנסות מיוחסות לבעלי שליטה מחברות בית ומחברות משפחתיות, הכנסת עצמאי שאינו כלול בהגדרת "עובד עצמאי", ועוד (למעט פנסיה מוקדמת).
  • עוד נקבע בתיקון האמור כי הכנסה אחרת עד שיעור של 25% מהשכר הממוצע במשק פטורה מתשלום דמי ביטוח (סך של 1,982 ₪ לחודש בשנת 2009).
  • בשל החיוב הגורף בדמי ביטוח של ההכנסות הפסיביות החל משנת 2008, עודכנה רשימת ההכנסות הפטורות מתשלום דמי ביטוח (להלן: הכנסות פטורות). להלן עיקרי הרשימה:
    1. הכנסות מריבית, מדמי ניכיון ומדיבידנדים (כולל דיבידנדים לבעלי שליטה) שמחויבים בשיעור מס מוגבל. ההכנסות המיוחסות לבעלי שליטה בחברות משפחתיות
      ובחברות בית, אינן כלולות ברשימת ההכנסות הפטורות.
    2. הכנסות מדמי שכירות למגורים בישראל למטרת מגורים בלבד, דמי שכירות בחו"ל בשיעור מס מוגבל וכן הכנסות פסיביות שפטורות ממס.

להלן אופן חישוב דמי הביטוח למבוטחים בעלי הכנסות מעורבות, הכוללות הכנסה פסיבית:

  1. מבוטח שכל הכנסתו היא הכנסה פסיבית
    לעניין זה יש להבחין בין מבוטחים שהכנסתם עד 40% מהשכר הממוצע במשק לבין מבוטחים שהכנסתם עולה על 40% מהשכר הממוצע במשק (סך של 3,171 ₪ לחודש בשנת 2009):

    • מבוטח שהכנסתו קטנה מ-40% מהשכר הממוצע במשק (הכוונה לשיעור הפטור של 25% ועוד 15% שהוא שיעור המינימום לתשלום דמי ביטוח):
    • המבוטח יחויב בדמי ביטוח מינימליים שחלים על מבוטח שאינו עובד ואינו עובד עצמאי (כיום 147 ₪ לחודש), בכל מקרה. לכן, מבוטח זה זכאי לסכום פטור מדמי ביטוח שהוא נמוך משיעור 25% מהשכר הממוצע במשק.

    • מבוטח שהכנסתו עולה על 40% מהשכר הממוצע במשק:

      בסיס החיוב בדמי ביטוח יהיה על פי הכנסת המבוטח, בניכוי סכום השווה ל-25% מהשכר הממוצע במשק.

  2. "עובד עצמאי" בעל הכנסות פסיביות:

    מבוטח זה יחויב בדמי ביטוח על הכנסתו "כעובד עצמאי". בגין הכנסתו הפסיבית הוא יחויב בדמי ביטוח בתנאי שהכנסתו זו תעלה על 25% מהשכר הממוצע במשק.

    ההכנסה הפסיבית תחויב בדמי ביטוח בניכוי סכום השווה ל-25% מהשכר הממוצע במשק.

  3. עובד שכיר ובעל הכנסות פסיביות:

    מהמשכורת מנוכים דמי ביטוח כחוק. ההכנסות הפסיביות יחויבו בדמי ביטוח בסכום העולה על 25% מהשכר הממוצע במשק כפי שהוסבר לעיל.

  4. מקבל פנסיה מוקדמת שיש לו גם הכנסה פסיבית:

    פנסיה מוקדמת היא פנסיה המשתלמת למבוטח לפני גיל פרישה, כולל בתנאים מסוימים גם מאובדן כושר עבודה. משלם הפנסיה מנכה את דמי הביטוח מהפנסיה, בדרך כלל בשיעור המלא של דמי הביטוח.המבוטח יחויב בדמי ביטוח בגין הכנסתו הפסיבית, כמפורט להלן:

    • מבוטח שהכנסתו הפסיבית בין 15% ל – 40% מהשכר הממוצע במשק, יחויב בדמי ביטוח לפי בסיס השווה ל-15% מהשכר הממוצע במשק.
    • מבוטח שהכנסתו הפסיבית עולה על 40% מהשכר הממוצע במשק, יחויב על פי הכנסתו הפסיבית בניכוי הכנסה בשיעור 25% מהשכר הממוצע במשק.

עמדת המוסד לביטוח לאומי המוצגת לעיל, הובהרה בחוזר אגף ביטוח ובריאות מחודש דצמבר 2008.


מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.


נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט) וחיים חיטמן.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה